Vi er heldige som har slik familie, venner og naboer å komme hjem til

En uke på land har gått. Vi rydder og pakker ut, bestiller strøm og internett, kaster og sorterer. Vi har hatt en flott uke med familie og venner som møtte oss på brygga. Flere kvelder med sosialt samvær med de vi har savnet og masse god mat hos farmor. Vi begynner å føle oss som landkrabber igjen. Her er noen bilder fra siste innspurt på 11tur.

På plass på Nord-Koster

I dag la vi til på Vettnet og blir her til lørdag. Rart at det er tre timer hjem.. Her har vi møtt Lukas og Torbjørn Segerblad og ungene løper rundt på skjæra og fisker og koser seg.

Værmeldingen for de neste par dagene er gode og skal forsøke å holde ut et par dager til på sjøen. Selv om det er meldt regn på lørdag, håper vi noen kommer og tar imot fortøyningene.

Publisert i Uncategorized | 2 kommentarer

Lørdag 28. juli er eventyret over.

Vi har bestemt oss for å legge til kai i Løkkevika lørdag 28. juli kl 1400. I går hadde vi en super dag på Liseberg med familien Thorsen fra Nostra Vida. Det var siste punkt på programmet dette året. Det eneste vi nå har planer om er minst en overnatting på Koster før vi drar hjem. Vi reiser her fra Gøteborg i morgen og bruker siste uken i den vakre skjærgården på Sveriges vestkyst. Vi koser oss med synet av svaberg og fantastisk frisk luft. Er vi heldige blir været slik at vi kan overnatte litt i skjæra også.

Det er ikke fritt for at vi nå begynner å glede oss veldig til å se venner og familie igjen. Vemodig er det allikevel at det vi har drømt om og planlagt i mange år, snart er over. Vi har imidlertid endret endel på synet på hvordan det går an å bruke båten, og feriefarvannet kan være mye mer enn rett utenfor Hvaler om en har lyst. Avstander er plutselig blitt små her i nord.

Vi sees om en uke!

Publisert i Uncategorized | 7 kommentarer

Bilder fra Danmark

Danmark

Vi har nå seilt en ukes tid i den danske skjærgård. Danmark er deilig.. Billige havner, deilig mat, tilrettelagt for grill og livsnyteri overalt. Vi startet i Sønderborg sammen med Nostra Vida. Deretter møtte vi familien Rotegård Hansen i Midelfart. På lørdag seilte vi til Samsø hvor vi hadde noen fine dager med grilling, sild, sykkeltur og bading på stranda. I går seilte vi inn til Egå ved Århus hvor gjestene tar buss og tog tilbake til Midelfart i morgen. Da setter vi kursen mot Anholt og senere Gøteborg, hvor vi skal møte Nostra Vida igjen og ta i fatt Liseberg!

Publisert i Uncategorized | 7 kommentarer

Kanallivet er over – Danmark venter

Vi starter nå «sommerferien» i Danmark. I går kom vi ut av Kielkanalen og har ligget rett utenfor Kiel i natt. De siste par dagene har det gått jamnt, fra utgangen av Standemaastroute ved Delfzjiel. Vi overnatten på Norderney som er en av østfrisiske øyer. I går overnattet vi i Kielkanalen. I dag seiler vi en kort etappe opp til Sønderborg i Jylland. I morgen skal vi treffe Eva, Thor, Oda og Ina i Midelfart. De mønstrer på og blir med å utforske den sørlige danske skjærgård. Det blir veldig hyggelig!

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Bilder fra Holland

Bursdag med sirkus

I går feiret vi Filips bursdag i Leeuwarden. Vi traff igjen Nostra Vida i Amsterdam og det var gjensynsglede blandt barn og voksne. Vi feiret Filip med is og kaker, da vi så to store lektere legge til rett bortenfor oss. Det myldret ut med barn og voksne, samt av sirkusutstyr av alle typer. Snart kom en kar bort og ba oss på forestilling kl sju. Det var et barne- og ungdomssenter fra Hamburg som var på ferie. De drev med sirkusaktiviteter for barna og ville nå vise sine kunster. Dette var kjempegøy, og etter forestillingen fikk alle prøve seg. Noen valgte den mer tradisjonelle fotballkampen. Stemningen var stor, helt til semifinalen var ferdig og Tyskland var ute av EM.

Kanalene i Holland

Etter en fin seilas med motor gjennom natten langs den belgiske kysten, kom vi inn til Vliessingen på tirsdag morgen. Rett inn i slusen og en times gange opp til Middelburg, en fantastisk middelalderby. Der vandret vi rundt i flotte gater og var på museum. God mat og drikke og fotball på storskjerm. Onsdag bar det videre til Hollands eldste by Dordrecht. Også veldig flott med Marina midt i det gamle sentrum. Tordag morgen la vi ut på siste etappe til Amsteram og Schipool. I dag ligger vi like ved flyplassen og venter på Anniken og barna. Vi staser på å seile gjennom Amsterdam i konvoi i natt. Dette må man, da broene ikke åpnes på dagen på grunn av den tette trafikken.

Utenfor Dover ble vi bordet av tollen. De kom ut i en stor flott båt og tok kontakt på VHF. Etter noen innledende spørsmål om hvem vi var og hvor vi har vært, ønsket de oss god tur videre. Imidlertid lå de bak oss en halvtimes tid og fant oss tydeligvis så mistenkelige at det plutselig kom en gummi båt med fire mann fra baksiden av båten. De kom opp lang siden og tre spreke karer hoppet ombord. En tok et lite avhør om riserute osv i cockpit mens de to andre tok en titt nedenunder. Ingen imponerende rasnaking, men de tittet litt her og der, før de sa seg fornøyd og sendte oss videre. En artig opplevelse med hyggelige og profesjonelle folk. Når de forlot båten, la vi ut tvers over den tungt traffikerte kanalen.

Publisert i Uncategorized | 3 kommentarer

England

Vi har nå vært over en uke i England. Det er langt mellom solgløtt og temperaturer over 15 grader. Idylliske havner er det imidlertid, med Dartmouth som den fineste. Vi ligger nå i Lymington innenfor Isle of Wight. Englands seilmekka. Sinnsykt mye båter her. I morgen tar Anniken, Filip og Fie toget til Heathtrow for en uke i varmen igjen. Vår gode nabo Kristian kommer samme dag og mønstrer på Afrodite. Vi satser på å komme oss avgårde mot Nederland i løpet av helgen. Det blir nok ikke før søndag, for nå er det kuling og uvær på gang igjen…